Vzdělávání

Cirkulární školy 2024

Před dvěma lety jsme se v Pražském inovačním institutu v rámci projektu ikap II – Inovace ve vzdělávání pustili do realizace pilotního programu Cirkulární školy, který jsme úspěšně otestovali na sedmnácti pražských základních školách. V letošním roce na projekt navazují dvě nové aktivity: Mezinárodní program Erasmus+ nazvaný Circular Schools – Towards Circular Schools trough Inclusive Education, na němž spolupracujeme s partnery z Česka, Slovenska, Portugalska a Itálie, a program Cirkulární školy – otevřená platforma pro podporu škol jako cirkulárních hubů podpořený z prostředků SFŽP. Ten realizujeme společně s několika menšími neziskovými organizacemi (Kokoza, Zachraň jídlo!, Já na tom dělám, SWAP Prague, ReKáva) a s dvanácti školami – šesti, které za sebou mají pilotní verzi, a šesti novými, z nichž dvě jsou z Prahy a čtyři ze Středočeského kraje.

Nápad proměnit školy v cirkulární huby, v nichž budou žáci, pedagogové  i další zaměstnanci  experimentovat se zaváděním cirkulárních principů v oblastech BIO/GASTRO, PĚSTOVÁNÍ a REUSE, se během pilotního projektu na většině zapojených škol setkal s nadšenou odezvou.

Tým Pražského inovačního institutu  na tomto konceptu spolupracoval s odborníky z menších neziskových organizací (Kokoza, Ekodomov, Já na tom dělám, SWAP Prague, Zachraň jídlo!) a  vytvořil nabídku 26 typů praktických workshopů a odborných konzultací určených žákům, pedagogům i nepedagogickým zaměstnancům školy.

VIDITELNÉ ZMĚNY

Díky realizaci programů se na zapojených školách podařilo během dvou uplynulých let zrealizovat řadu smysluplných a prokazatelných změn:

V oblasti BIO/GASTRO využilo 41 % zapojených škol dlouhodobou konzultační podporu  Audit bioodpadu ve školní jídelně, z níž vyšla konkrétní doporučení, která povedou ke snížení plýtvání jídlem. 29 % škol začalo třídit bioodpad, který vzniká při vaření ve školní kuchyni. 65 % škol absolvovalo (nejméně jednou) workshop pro děti orientovaný na prevenci plýtvání jídlem Zachraň jídlo, neplýtvej!, který byl spojený s vařením „záchranářských“ receptů. Na několika školách podnikli vlastní akce s cílem vyhazování jídla omezit, například Polévkovou anketu nebo Den beze zbytků.

V oblasti nakládání s odpady absolvovalo 76 % škol Úvodní a závěrečnou analýzu obsahu odpadkových košů, což vedlo k rozšíření okruhu tříd se zájmem o třídění odpadu, odpad začali třídit nejen žáci, ale také zaměstnanci škol. 76 % škol absolvovalo workshop Jak na separaci bioodpadu a 29 % škol v důsledku toho začalo třídit bioodpad ze tříd. 41 % škol si v rámci workshopu Tvorba prezentací na separaci bioodpadu vytvořilo program, jehož prostřednictvím žáci téma představili spolužákům z ročníků, které nebyly do projektu přímo zapojené. 18 % škol hlásilo na konci projektu prokazatelné snížení množství směsného komunálního odpadu.

Další důležitou součástí projektu, která organicky propojila oblast nakládání s bioodpadem s kompostováním, bylo PĚSTOVÁNÍ. 88 % škol využilo konzultační podporu věnovanou založení zahradního kompostéru a 88 % škol už na podzim 2023 kompostovalo na školní zahradě. 53 % škol absolvovalo workshop Vermikompostování a 47 % škol začalo následně vermikompostovat v jednom (60 %) až dvou (40 %) vermikompostérech.

V úvodním dotazníku odpovídalo pouze 17 % zapojených škol, že je na jejich škole zavedený předmět Pěstitelské práce a 71 % respondentů udávalo, že potenciál školní zahrady nepovažují za plně využitý. V rámci projektu získalo 94 % škol na školní zahradu vyvýšené záhony a 71 % škol se zapojilo do programů věnovaných pěstování.

Pokud jde o oblast REUSE, absolvovalo 71 % škol (zpravidla opakovaně) některý z kreativních upcyklačních workshopů pro děti. 41 % zapojených škol uspořádalo SWAP a většina z nich deklarovala, že z jeho pořádání hodlají ve škole udělat tradici. Na pěti školách se pustili do ambiciózního atypického projektu Výroba místa pro setkávání, který se ale pouze ve dvou případech podařilo dotáhnout do konce.

NOVÉ PERSPEKTIVY

Nejen, že mělo na podzim 2023 71 % zapojených škol plán, jak na realizované změny navázat (a zajistit tak udržitelnost projektu), ale po krátkém zimním spánku se ke slovu přihlásily i další výzvy v podobě dvou nových projektů:

Už v prosinci jsme se zahraničními partnery ze Slovenska, Portugalska a Itálie začali plánovat, jak postupně zhmotníme vize projektu  Circular Schools – Towards Circular Schools trough Inclusive Education podpořeného z programu Erasmus+.  Na základě sdílení cirkulárních zkušeností připravujeme v následujících dvou letech vytvoření interaktivní webové platformy a dalších vzdělávacích nástrojů (metodik, pracovních listů, Souboru příkladů dobré praxe), díky nimž budou školy schopné pustit se do cirkulárního vzdělávání samostatně, na dálku a po celé Evropě.

INOVOVANÁ VERZE PROGRAMU

Druhý projekt nazvaný Cirkulární školy – otevřená platforma pro podporu škol jako cirkulárních hubů byl podpořen z prostředků SFŽP a přímo navazuje na pilotní verzi s tím, že reflektuje doporučení, která vzešla ze závěrečné evaluace. Projekt počítá se zapojením 12 škol – šesti, které za sebou mají pilotní verzi, a šesti nových, z nichž dvě budou z Prahy a čtyři ze Středočeského kraje. 

V projektu se objevují i další novinky: Tentokrát si každá ze škol pro realizaci vybere pouze jednu ze tří oblastí BIO/GASTRO, PĚSTOVÁNÍ a REUSE a té se bude věnovat více do hloubky. Na každé škole budou program koordinovat 2 ambasadoři z řad zaměstnanců školy, kteří budou pracovat s žákovským uskupením (žákovský parlament, pilotní třída). Úkolem uskupení bude následně obsah projektu dále šířit v rámci školy.

Inovovaná verze programu je sestavená ze 4 druhů aktivit: Realizace projektu začíná úvodním konzultačním programem zahrnujícím 5 mentoringových setkání věnovaných průzkumu potřeb školy, seznámení s výukovým programem a úvodnímu workshopu o obecných principech cirkulární ekonomiky. Na něj naváže praktický roční vzdělávací program pro žákovské uskupení zaměřený na jednu ze tří oblastí.  Školy si budou moci vybírat také z doprovodných vzdělávacích a konzultačních aktivit, a to ve všech třech tematických oblastech. Chybět nebude ani důležitá závěrečná část programu, jejímž cílem je ve spolupráci s pedagogy vzdělávací program dlouhodobě integrovat do školního kurikula. Jde nám totiž o to, aby se Cirkulární školy nestaly pouhou sezónní záležitostí bez většího dopadu.

Podrobnosti o průběhu obou projektů a aktuality ze světa cirkularity najdete na našem novém fb profilu Cicular Schools (https://www.facebook.com/profile.php?id=61557517241598 ).

This site uses cookies to improve your experience.

Cookie Preferences

This website uses cookies and other tracking tools to improve the user experience and analyze website traffic. Some of them are necessary, others you can decide for yourself.

This site uses cookies to improve your experience.

Cookie Preferences

This website uses cookies and other tracking tools to improve the user experience and analyze website traffic. Some of them are necessary, others you can decide for yourself.

Cookies Settings

  • These cookies ensure that our site works properly and securely on all devices.

  • Thanks to analytical cookies, we know better what you are interested in and we can constantly improve this website.

  • These cookies help us to target advertising so that it corresponds to your interests and preferences as much as possible.