Online konference Podpora psychické odolnosti a tvořivosti pomocí Futures literacy
Už jste slyšeli o "Futures literacy", kompetenci 21. století, která může pedagogům i studentům pomoci orientovat se v nejisté a nestálé době, v níž žijeme? Víte, že Futures literacy nám může pomoci se lépe rozhodovat v přítomnosti? Chcete se dozvědět více, abyste získali znalosti a dovednosti, a mohli podpořit studenty, kteří zažívají obavy z budoucnosti?
Futures literacy je dovednost, která lidem umožňuje lépe porozumět roli budoucnosti. Budoucí – Anticipační gramotnost (Futures literacy) je schopnost vědomě zpracovávat a vyhodnocovat naše předpoklady o budoucnosti a zvládání z toho plynoucích výzev, které nám sice přinášejí značnou míru nejistoty, ale tato nejistota sehrává roli pozitivního katalyzátoru k rozvíjení inovativního myšlení, nikoli jako nepřítele plánování. Představováním si různých variant budoucnosti rozvíjíme schopnost utvářet a vymýšlet nové anticipační strategie, v ten okamžik můžeme z nevědomé schopnosti předvídat vytvořit vědomou dovednost na níž můžeme stavět základy Budoucí – Anticipační gramotnosti. Futures Literacy (unesco.org). Futures literacy posiluje představivost, zvyšuje naši schopnost připravit se, zotavit se a mít inovativní přístup ve chvílích, kdy dochází ke změnám. Prostřednictvím praktických cvičení si přiblížíme, jak se mohou lidé všech věkových kategorií naučit pracovat s představivostí, tak, aby se stala účinným nástrojem podporující náš rozvoj.
Přihlaste se na online akci a dozvíte se více! ZDE
Průběh konference Futures literacy
Online konferenci povedou Loes Damhof, pedagožka Futures literacy na Hanze University (Holandsko) a garantka Futures literacy v rámci UNESCO, a Laureline Simon, zakladatelka a ředitelka organizace One Resilient Earth.
Čekají vás dvě části programu:
1) Úvodní přednáška o Futures literacy
Jakou roli může hrát gramotnost pro budoucnost v pomoci mladým lidem, aby mohli čelit budoucnosti v době klimatických změn?
Prezentace obou odbornic zahrnuje jak teorii Futures literacy, tak konkrétní příklady související s pedagogickou praxí. Na závěr bude probíhat diskuze.
Doba trvání: 1 hod.
Přestávka 15 min
2) „Laboratoř“ Futures literacy
Co kdybychom prozkoumali způsoby, jakými mohou pedagogové podporovat studenty při zvládání nejistoty a obav z budoucnosti v roce 2073? A jaký vliv by to mělo na rozhodnutí, která aktuálně uskutečníme?
Během interaktivní laboratoře Futures Literacy Lab budou účastníci rozvíjet svou představivost a rozptýlí pochybnosti, které mají o budoucnosti, aby objevili nový pohled, který konstruktivně ovlivní naši přítomnost. Představíme i další praktické příklady aktivizace v kontextu vzdělávání. Účastníkům budou poskytnuty doplňující materiály, mimo jiné prostřednictvím online komunitní platformy We are One Resilient Earth.
Doba trvání: 2 hod.
Kdo jsou školitelky
Loes Damhof byla v Holandsku v r. 2016 vyhlášena pegažkou roku (Lecturer of the Year), a to za své inovativní postupy a nadšení pro výuku na Hanze University. V rámci UNESCO je garantkou Futures literacy. Konzultuje a školí zaměstnance organizací OSN, nevládních organizací a korporací v oblasti Futures literacy, aby rozvíjeli své schopnosti v oblasti rozhodovacích procesů. Jako expertka na Futures literacy navrhuje, vyvíjí a facilituje laboratoře Futures literacy.
Laureline Simonová od roku 2006 vede a facilituje projekty mezinárodní spolupráce v oblasti zmírňování změny klimatu a přizpůsobování se této změně, mimo jiné v rámci UNFCCC. V roce 2020 založila organizaci One Resilient Earth, která je průkopníkem regenerativního a transformačního přístupu k podpoře psychické odolnosti vůči změně klimatu. One Resilient Earth podporuje transdisciplinární vědecké, kulturní a vzdělávací projekty ve spolupráci s organizacemi OSN, univerzitami, muzei, uměleckými kolektivy a organizacemi místních komunit.
Chcete se dozvědět více?
Podívejte se na krátké video o Futures literacy
Podívejte se na TEDx talk, kde Loes Damhof představuje Futures Literacy
Přečtěte si o Futures Literacy zde.
Zjistěte více o vztahu Futures literacy a psychické odolnosti vůči změně klimatu zde.
________
Akce probíhá v rámci projektu iKAP II - Inovace ve vzdělávání. Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0021106.