Vzdělávání
Cirkulární školy 2024/25
Od samého začátku spolupracoval na tomto konceptu tým Pražského inovačního institutu s menšími neziskovými organizacemi, které se dlouhodobě úspěšně věnují vlastní „cirkulární“ agendě (a vytvářejí citelný dopad). Právě díky jejich zapojení vznikl originální program synergicky propojující jednotlivá témata. Počáteční neformální spolupráce se postupem času proměnila ve smluvně potvrzené asociované partnerství s organizacemi Kokoza, ReKáva, SWAP Prague a Zachraň jídlo. V praxi to znamená, že odborní lektoři z jednotlivých neziskovek pracují se žáky a učiteli přímo ve školách v rámci praktických workshopů, které jsme společně vytvořili. Tematicky se orientujeme na tři vzájemně propojené oblasti – KOMPOSTOVÁNÍ, REUSE a UZAVŘENÝ CYKLUS JÍDLA.
VIDITELNÉ ZMĚNY
Už pilotní ročník programu ukázal jeho potenciál přispívat ve školách k realizaci okamžitých, smysluplných a prokazatelných změn:
V oblasti UZAVŘENÝ CYKLUS JÍDLA využilo 41 % zapojených škol naši dlouhodobou konzultační podporu Audit bioodpadu ve školní jídelně, z níž vyšla konkrétní doporučení, která povedou ke snížení plýtvání jídlem. 29 % škol začalo třídit bioodpad, který vzniká při vaření ve školní kuchyni. 65 % škol absolvovalo (nejméně jednou) workshop pro děti orientovaný na prevenci plýtvání jídlem Zachraň jídlo, neplýtvej, který byl spojený s vařením „záchranářských“ receptů. Na několika školách podnikli vlastní akce s cílem vyhazování jídla omezit, například Polévkovou anketu nebo Den beze zbytků.
V oblasti nakládání s odpady absolvovalo 76 % škol Úvodní a závěrečnou analýzu obsahu odpadkových košů, což vedlo k rozšíření okruhu tříd se zájmem o třídění odpadu – odpad začali třídit nejen žáci, ale také zaměstnanci škol. 76 % škol absolvovalo workshop Jak na separaci bioodpadu a 29 % škol v důsledku toho začalo třídit bioodpad ze tříd. 41 % škol si v rámci workshopu Tvorba prezentací na separaci bioodpadu vytvořilo program, jehož prostřednictvím žáci téma představili spolužákům z ročníků, které nebyly do projektu přímo zapojené. 18 % škol hlásilo na konci projektu prokazatelné snížení množství směsného komunálního odpadu.
Další důležitou součástí projektu bylo KOMPOSTOVÁNÍ. 88 % škol využilo konzultační podporu věnovanou založení zahradního kompostéru a všechny tyto školy už na podzim 2023 kompostovaly na školní zahradě. 53 % škol absolvovalo workshop Vermikompostování a 47 % škol začalo následně vermikompostovat v jednom (60 %) až dvou (40 %) vermikompostérech.
V úvodním dotazníku odpovídalo pouze 17 % zapojených škol, že je na jejich škole zavedený předmět Pěstitelské práce a 71 % respondentů udávalo, že potenciál školní zahrady nepovažují za plně využitý. V rámci projektu získalo 94 % škol na školní zahradu vyvýšené záhony a 71 % škol se zapojilo do programů věnovaných pěstování.
Pokud jde o oblast REUSE, absolvovalo 71 % škol (zpravidla opakovaně) některý z kreativních upcyklačních workshopů pro děti. 41 % zapojených škol uspořádalo SWAP a většina z nich deklarovala, že z jeho pořádání hodlají ve škole udělat tradici. Na pěti školách se pustili do ambiciózního atypického projektu Výroba místa pro setkávání, který se ale pouze ve dvou případech podařilo dotáhnout do konce.
NOVÉ PERSPEKTIVY
Nejen, že mělo na podzim 2023 71 % zapojených škol plán, jak na realizované změny navázat (a zajistit tak udržitelnost projektu), ale po krátkém zimním spánku se ke slovu přihlásily i další výzvy:
Už začátkem roku 2024 jsme se pustili do projektu Circular Schools – Towards Circular Schools trough Inclusive Education podpořeného z programu Erasmus+. Se všemi členy mezinárodního konsorcia jsme se poprvé sešli naživo začátkem února v Pražském inovačním institutu: Česko zastupoval tým Pražského inovačního institutu a Institut INPRO, ze Slovenska dorazila Živá záhrada, z Itálie přijela zástupkyně palermské organizace CEIPES a z Portugalska dvě vyslankyně amadorské organizace AINOVA. Cirkulární zkušenosti jsme s našimi partnery v průběhu roku opakovaně sdíleli na dálku, ale i osobně během dalších cest: Počátkem léta jsme se vydali do slovenského Leopoldova, abychom navštívili zdejší kompostárnu – sociální podnik založený našimi partnery ze Živé záhrady. Hostitelem třetího (předvánočního) mezinárodního meetingu v Lisabonu byla amadorská AINOVA.
Hlavním cílem jednotlivých setkání byla příprava realizace pěti pracovních balíčků, na nichž postupně pracujeme: V jejich rámci vytváříme vzdělávací nástroje, jejichž úkolem bude podpořit školy napříč Evropou v zavádění cirkulárních principů do praxe. Během roku 2024 jsme postupně vytvořili Sbírku příkladů dobré praxe, která obsahuje 28 případových studií, sedm z každé ze zapojených zemí. Kromě toho jsme nadesignovali 24 cirkulárních programů pro učitele a žáky. Pro prezentaci těchto nástrojů vzniká v současnosti webová platforma, která školám umožní pustit se do cirkulárního vzdělávání samostatně.
INOVOVANÁ VERZE PROGRAMU
Na jaře 2024 odstartoval také druhý projekt – Cirkulární školy – otevřená platforma pro podporu škol jako cirkulárních hubů podpořený z prostředků SFŽP. Ten přímo navázal na pilotní verzi s tím, že reflektoval doporučení vzešlá ze závěrečné evaluace. Zapojilo se do něj celkem 12 škol – šest, které za sebou měly pilotní verzi, a šest nových, z nichž čtyři jsou z Prahy a dvě ze Středočeského kraje.
V projektu se objevily i další novinky: Každá ze škol si tentokrát pro realizaci vybrala pouze jednu ze tří oblastí – KOMPOSTOVÁNÍ, REUSE nebo UZAVŘENÝ CYKLUS JÍDLA tak, aby se jí mohla věnovat více do hloubky. Program na školách koordinují 2 ambasadoři, kteří pracují s žákovským uskupením (žákovský parlament, pilotní třída), jehož úkolem bude následně obsah projektu dále šířit v rámci školy.
Realizace projektu začíná úvodním konzultačním programem zahrnujícím 5 mentoringových setkání věnovaných průzkumu potřeb školy, seznámení s výukovým programem a také úvodnímu workshopu o obecných principech cirkulární ekonomiky nazvanému Kompas Cirkulárních škol. Tento program jsme vytvořili v úvodu projektu ve spolupráci s designérským a inovačním studiem Pábení a jeho cílem je provést na školách jakýsi rychlý sken, který jim ukáže, jak na tom s cirkularitou aktuálně jsou a jaké mají možnosti.
Další důležitou podporu získávají školy díky nově vytvořeným čtyřem sešitům metodik zaměřeným na jednotlivé oblasti projektu. Jejich autory jsou sami odborní lektoři, kteří pro prezentaci závažných a složitých témat zvolili netradiční formu časopisů. Pokud se chcete do projektu „ponořit“ hned teď, neváhejte je prolistovat:
Oběžník č. 1 – Projekt Cirkulární školy
Oběžník č. 3 – Uzavřený cyklus jídla
Na úvodní aktivity navazuje praktický roční vzdělávací program pro žákovské uskupení, který se skládá z řady praktických workshopů se žáky. Školy si vedle hlavní nabídky programů vybírají také z doprovodných vzdělávacích a konzultačních aktivit, a to ve všech třech tematických oblastech. Chybět nebude ani důležitá závěrečná část programu – osvětová akce, jejímž prostřednictvím bude zapojené žákovské uskupení prezentovat projekt v rámci celé školy tak, aby se sláva Cirkulárních škol spolehlivě šířila a projekt se nestal jen pouhou sezónní záležitostí bez většího dopadu.
Podrobnosti o průběhu obou projektů a aktuality ze světa cirkularity najdete na našem fb profilu Circular Schools Schools.