PROJEKT CIRKULÁRNÍ ŠKOLY POKRAČUJE!
Jsou to téměř přesně dva roky od chvíle, kdy jsme se v Pražském inovačním institutu v rámci projektu ikap II – Inovace ve vzdělávání pustili do přípravné fáze pilotního programu Cirkulární školy, který jsme následně úspěšně odpilotovali na sedmnácti pražských základních školách.
Nápad proměnit školy v cirkulární huby, v nichž budou žáci, pedagogové i další zaměstnanci experimentovat se zaváděním cirkulárních principů v oblastech BIO, GASTRO a REUSE, se na většině zapojených škol setkal s nadšenou odezvou.
Tým Pražského inovačního institutu na tomto konceptu spolupracoval s odborníky z menších neziskových organizací (Kokoza, Ekodomov, Já na tom dělám, SWAP Prague, Zachraň jídlo!) a vytvořil nabídku 26 typů praktických workshopů a odborných konzultací určených žákům, pedagogům i nepedagogickým zaměstnancům školy.
VIDITELNÉ ZMĚNY
Díky realizaci programů se na zapojených školách podařilo během dvou uplynulých let zrealizovat řadu smysluplných a prokazatelných změn:
V oblasti GASTRO 41 % zapojených škol využilo dlouhodobou konzultační podporu Audit bioodpadu ve školní jídelně, z níž vyšla konkrétní doporučení, která povedou ke snížení plýtvání jídlem. 29 % škol začalo třídit bioodpad, který vzniká při vaření ve školní kuchyni. 65 % škol absolvovalo (nejméně jednou) workshop pro děti orientovaný na prevenci plýtvání jídlem Zachraň jídlo, neplýtvej, který byl spojený s vařením „záchranářských receptů“. Na několika školách podnikli vlastní akce s cílem vyhazování jídla omezit, například Polévkovou anketu nebo Den beze zbytků.
Pokud šlo o nakládání s odpady, 76 % škol absolvovalo Úvodní a závěrečnou analýzu obsahu odpadkových košů, což vedlo k rozšíření okruhu tříd se zájmem o třídění odpadu. Odpad začali třídit nejen žáci, ale také zaměstnanci. 76 % škol absolvovalo workshop Jak na separaci bioodpadu a 29 % škol v důsledku toho začalo třídit bioodpad ze tříd. 41 % škol si v rámci workshopu Tvorba prezentací na separaci bioodpadu vytvořilo program, jehož prostřednictvím žáci téma představili spolužákům z ročníků, které nebyly do projektu přímo zapojené. 18 % škol hlásilo na konci projektu prokazatelné snížení množství směsného komunálního odpadu.
Další důležitou součástí projektu, která organicky propojila oblast nakládání s bioodpadem s pěstováním, bylo kompostování. 88 % škol využilo konzultační podporu věnovanou založení zahradního kompostéru a 88 % škol na podzim 2023 kompostovalo na školní zahradě. 53 % škol absolvovalo workshop Vermikompostování a 47 % škol začalo následně vermikompostovat v jednom (60 %) až dvou (40 %) vermikompostérech. V úvodním dotazníku odpovídalo pouze 17 % zapojených škol, že je na jejich škole zavedený předmět Pěstitelské práce a 71 % respondentů udávalo, že nepovažují potenciál školní zahrady za plně využitý. V rámci projektu získalo 94 % škol na školní zahradu vyvýšené záhony a 71 % škol, které považovaly svoji školní zahradu za nevyužitou, se zapojilo do programů věnovaných pěstování.
Pokud jde o oblast REUSE, absolvovalo 71 % škol (zpravidla opakovaně) některý z kreativních upcyklačních workshopů pro děti. 41 % zapojených škol uspořádalo SWAP a většina z nich deklarovala, že z pořádání SWAPu hodlají ve škole udělat tradici. Na pěti školách se pustili do ambiciózního atypického projektu Výroba místa pro setkávání, který se ale pouze ve dvou případech podařilo dotáhnout do konce.
Celkově jsme během školního roku 2022/23 zrealizovali 169 vzdělávacích programů pro žáky a 21 konzultací pro pedagogy a ostatní zaměstnance. Školy vyčerpaly 131 hodin konzultační podpory, přímo bylo podpořeno 159 pedagogických pracovníků, 2 684 žáků a 63 rodičů. Tato dobrodružná jízda skončila v listopadu minulého roku (ale jenom zdánlivě).
NOVÉ PERSPEKTIVY
Nejen, že mělo na podzim 2023 71 % zapojených škol plán, jak na realizované změny navázat (a zajistit tak udržitelnost projektu), ale po krátkém zimním spánku se ke slovu přihlásily další výzvy v podobě dvou nových projektů:
Už v prosinci jsme se zahraničními partnery ze Slovenska, Portugalska a Itálie začali plánovat, jak postupně zhmotníme vize projektu Circular Schools – Towards Circular Schools trough Inclusive Education. Na základě sdílení cirkulárních zkušeností máme v následujících dvou letech společně vytvořit interaktivní webovou platformu a vzdělávací nástroje (metodiky, pracovní listy, Soubor příkladů dobré praxe), díky kterým budou školy schopné pustit se do cirkulárního vzdělávání samostatně, na dálku a po celé Evropě.
INOVOVANÁ VERZE PROGRAMU
Druhý projekt nazvaný Cirkulární školy – otevřená platforma pro podporu škol jako cirkulárních hubů byl podpořen SFŽP a jeho první fázi začínáme realizovat od začátku dubna. Projekt přímo navazuje na pilotní verzi s tím, že reflektuje doporučení, která vzešla ze závěrečné evaluace. Počítá se zapojením 12 škol – šesti, které za sebou mají pilotní verzi projektu, a šesti „nových“, z nichž dvě budou z Prahy a 4 ze Středočeského kraje.
V projektu se objevují i další novinky: Tentokrát si každá ze škol pro realizaci vybere pouze jednu ze tří oblastí BIO/GASTRO, PĚSTOVÁNÍ a REUSE a té se bude věnovat do hloubky. Na každé škole budou program koordinovat 2 ambasadoři z řad zaměstnanců školy, kteří budou pracovat se žákovským uskupením (žákovský parlament, pilotní třída). Úkolem uskupení bude následně obsah projektu dále šířit v rámci školy.
Inovovaná verze programu je sestavená ze 4 druhů aktivit: Realizace projektu začíná úvodním konzultačním programem pro pedagogické a nepedagogické pracovníky, který zahrnuje 5 mentoringových setkání věnovaných průzkumu potřeb školy, seznámení s výukovým programem a úvodnímu workshopu o obecných principech cirkulární ekonomiky. Na tento úvod naváže praktický roční vzdělávací program pro žákovské uskupení zaměřený na jednu ze tří oblastí. Školy si budou moci vybírat také z doprovodných vzdělávacích a konzultačních aktivit, a to ve všech 3 tematických oblastech. Chybět nebude ani závěrečná část projektu usilující o dlouhodobou integraci vzdělávacího programu do školního kurikula tak, aby se z Cirkulárních škol nestala pouhá sezónní záležitost bez většího dopadu.