Peněz je v Česku dost. Chce to více odvahy a kvalitních projektů, říká Dalibor Pulkert z Outboxers
Před pěti lety založil Outboxers, inovativní firmu, která se zaměřuje na stavění firem a vytváření nových produktů. Dalibor Pulkert chtěl nejdříve pomoci rozjet českou startupovou scénu. Zjistil ale, že její největší problém není v nedostatku peněz, ale v malém množství kvalitních projektů a odvážných lidí. Vymyslel papírového pomocníka IdeaBox a jeho digitální alternativu StartupBox.cz, které mají v začátcích podnikání pomoci. Mezi mladé lidi a studenty by je mohl šířit prostřednictvím Pražského inovačního institutu (Pii).
Co znamená Outboxers?
Jsme paralela na thinking out of the box - přemýšlení mimo krabici. Fungujeme jako inovační laboratoř a v Americe se firmám jako my říká Startup studio. Našim klientům, mezi něž patří třeba Škoda Auto nebo Česká spořitelna, přinášíme pohled zvenčí. Všichni jsou profíci v tom, co dělají. Když ale člověk dělá něco hodně dlouho, zavírá se do škatulky a najednou není tak snadné poodstoupit a vidět věc z trochu jiného úhlu. Princip thinking out of the box by se proto měl přenášet do našich klientských firem - pohled zvenku, jde o obohacení o nové poznatky a nastavení zrcadla otevřenými otázkami.
Na co konkrétně se ve firmách zaměřujete?
Outboxers se zaměřují primárně na návrh a doručení inovativních produktů a služeb. Nikoliv jen na to, jak to vypadá. Jdeme cestou poznání chtěného zákazníka a ověření, zda produkt či službu reálně potřebuje a je za to ochoten zaplatit. Následně na trh vypustíme základní verzi produktu a měříme reálná tržní data, zda jsme schopni se dostat do černých čísel a následně chytnout tzv. trakci, což v jednoduchosti znamená, že jsme schopni zvýšit exponenciálně zisk při zachování stejných nákladů na provoz.
Startupovou scénu podporujeme jako “giving back”
Poskytujete právní, procesní nebo onboarding služby?
Rozdělil bych spolupráci s klientem do tří fází. První je, že si společně s klientem sedneme a uděláme strategické slaďovací workshopy. Přemýšlíme na tím, kudy se dá jít a kudy ne. První kroky jsou tedy seznamovací. Druhá fáze je identifikace potenciálu u jedné z věcí, kterou jsme společně vymysleli, v níž vidíme inovaci nebo nápad na produkt. Řekneme si, pojďme to ověřit na trhu. To probíhá klasicky ověřenými přístupy jako Design thinking a Human-centered design. Používáme stejné techniky jako ostatní inovátoři na světě a začneme ověřovat ideu s potenciálním zákazníkem, který by za to měl platit.
Zaměřujete se spíše na velké firmy nebo na startupy?
To, co nás jako firmu v Outboxers živí, jsou velcí korporátní klienti, kteří na to mají peníze. Problém české startupové scény je, že je tu velmi slabá podpora pro early stage. Angel investorů je tu velmi málo a proto si začínající startupy nemohou dovolit nakupovat služby zvenčí. Kdybych naše služby nabízel startupové scéně, tak na mě nebude mít. Proto děláme korporátní hlavně klientelu. Startupovou scénu podporujeme jako “giving back”.
Někteří investoři ale říkají, že je v Česku až moc peněz, ale firmy a startupy je neumí dostatečně využít…
Ano, peněz je tady sice hodně, ale je tu málo investovatelných startupů. Podívejte se na fond Credo, kolik klientů má českých a kolik středoevropských. Česko má ještě na čem pracovat a podpora founderů v early stage tomu může pomoct. Ale to je běh na delší trať.
Nejdůležitější pro startupy je přeskočit počáteční obavy
Firmám nabízíte Ideabox a StartupBox.cz, můžete vysvětlit, co to je a jaké jsou rozdíly mezi nimi?
Řekli jsme si, že když už se nedá v Čechách s podporou startupové scény uživit, mohli bychom alespoň konsolidovat know-how, které tady je a do startupové scény jej nabídnout. Ideálně zdarma. Díky tomu, že nás živí korporátní scéna, nemusíme na té startupové hledat primárně návratnost. K vaší otázce. IdeaBox je fyzická krabice, která je jakýmsi kreativním spojením deskové hry a knihy. Nabízí inovační schéma, které vás IdeaBoxem provede v osmi úrovních. Řekne vám, jaké postupné kroky byste měli udělat - vymýšlení nápadů, komunikace se zákazníkem, prototypování atd. Obsahuje krom dalšího i útlého praktického průvodce, který provádí jednotlivými kapitolami a provází vás 16 praktickými nástroji.
StartupBox.cz tedy funguje na podobném principu jako IdeaBox, ale jen v digitální formě?
Princiálně ano. Metodicky je podobný. Výhodou je, že digitální průvodce v onlinu je rozšířený o další zdroje informaci jako jsou videa, infografiky a obecně digitální obsah. Obě služby jsme navrhovali tak, aby snáze přeskočili bariéru od VÍM do DĚLÁM. Ukazují nám to i čísla na StartupBoxu. Přeskočit počáteční obavy je to, co potřebujeme ve startupové scéně. Peněz je tady dost, nějaké startupy tady jsou, ale stále je jich málo. Čím více budeme mít podnikavých lidí i třeba s nekvalitním byznys plánem a chybami, tím víc tito lidé budou s přibývající praxí růst a bude vidět, že je dobře, že do toho šli. Je to lepší, než mít hodně sečtělých lidí, kteří ale nikdy neskočí do diskomfortna a nezačnou podnikat.
Patří mezi vaše cílové skupiny i středoškolští a vysokoškolští studenti, kteří by třeba chuť podnikat měli, ale k takové krabičce jako IdeaBox se těžko dostávají? Je tato skupina lidí pro vás vůbec zajímavá?
Určitě. Vkládám do mladých lidí velkou naději. Odpovím obklikou, konkrétně výrokem Marka Twaina: “Každý člověk má dva nádherné dny ve svém životě, když se narodil, protože si může užívat krásy tohoto světa, a když zjistil proč.” Před lety jsem zjistil, že to moje proč je podpora podnikavosti. Čím více bude lidí aktivních a podnikavých, tím více lidí se třeba o IdeaBoxu a StartupBoxu dozví. Je to sněhová koule, kterou je potřeba roztlačit z kopce. Důvod, proč toto celé vzniklo, není to, že bych byl přesvědčený, že existuje jedna jediná kuchařka na podnikání. Ale ucelený návod, jaký poskytují IdeaBox a StartupBox, jsem zatím v češtině ani angličtině nenašel. Myslím si, že by se tyto cesty mohly mezi mladými lidmi šířit i prostřednictvím Pražského inovačního institutu. Díky za to.